Johanne Schmidt-Nielsen modtager Marianne-prisen

Johanne Schmidt-Nielsen og Red Barnet blev hyldet med Marianne-prisen på Radikale Venstres landsmøde.

Johanne Schmidt-Nielsen og Red Barnet modtager Marianne-prisen, der bliver uddelt til en person, som har "gjort en uegennyttig indsats for folkestyret".

I dig har alle børn en troværdig tillidsperson og fantastisk frontkæmper, der formår at sætte børns vilkår og rettigheder på dagsordenen.
Poul Arne Bødker

Som afgående landsformand Poul Arne Bødker sagde på landsmødet, er valget oplagt, da Radikale Venstre på årets landsmøde har fokus på børn:

- Du, Johanne, og Red Barnet kæmper en forbilledlig kamp for alle børns ret til en opvækst - fri for fattigdom og vold, mistrivsel og mobning, siger Poul Arne Bødker.

Johanne Schmidt-Nielsen

Samtidig er prisen også en anerkendelse af Johanne Schmidt-Nielsens særlige engagement på børnenes side, og hendes evne til at give børneområdet et særligt fokus og en ekstra opmærksomhed, som i den grad er tiltrængt i disse år.

- I dig har alle børn en troværdig tillidsperson og fantastisk frontkæmper, der formår at sætte børns vilkår og rettigheder på dagsordenen – både politisk og i den almindelige hverdagssamtale. Så tak til Johanne og tak til Red Barnet for alt, hvad I gør for de mest sårbare børn i vores samfund. Du og I gør en forskel.

Johanne Schmidt-Nielsen sendte en særlig hilsen til Marianne Jelved, da hun tog imod prisen:

- Du har i hele dit virke og din lærergerning haft fokus på og evne til at se potentialet i hvert enkelt barn. Også i de børn ingen andre tror på.

- Det er jo et grundprincip og en værdi som har gennemsyret dit virke, og ikke mindst derfor er jeg meget glad for på vegne af Red Barnet at modtage prisen.

Marianne-prisen blev stiftet af Det Radikale Venstre i 2007 for at markere afslutningen på Marianne Jelveds tid som gruppeformand.