Unge studerende i en pause

Ungdomsuddannelser til flere – ikke færre

I Radikale Venstre vil vi styrke de gode uddannelser, vi allerede har i stedet for at lave hele uddannelsessystemet om. Vi vil lave fede erhvervsuddannelser, som de unge gider at gå på, i stedet for at smadre gymnasierne. Vi vil sidestille alle ungdomsuddannelser – fordi de er lige vigtige og værdifulde – ved at ensarte adgangskravene og samle dem i fælles campusmiljøer.

Alle unge skal have bedre uddannelsesmuligheder fremover, og i stedet for at omkalfatre hele uddannelsessystemet og afskære mange fra deres drømmeuddannelse, som regeringen lægger op til, vil vi i Radikale Venstre styrke de eksisterende uddannelser.

Vi vil sætte adgangskravene til gymnasierne på 02, så de bliver ens på alle ungdomsuddannelser, og samle de forskellige ungdomsuddannelser i attraktive, fælles campusmiljøer over hele landet. Samlet vil vi investere ca. 1,5 mia. kr. ekstra hvert år i erhvervsuddannelser og gymnasier.

Læs hele udspillet

Regeringen udfordrer to hundrede års kamp for højere uddannelsesniveau

Danmark er bygget på uddannelse. Vores personlige liv er bygget på uddannelse. I godt 200 år siden skolepligtens indførelse har brede flertal i dansk politik løbende arbejdet for at hæve uddannelsesniveauet fra generation til generation.

Det er sket ud fra den grundlæggende forståelse, at uddannelse er vigtigt inden for alle områder, og at ”hånd og ånd” derfor skulle tænkes og anerkendes sammen, som Grundtvig formulerede det.

Den æra er forbi. For første gang i den nyere Danmarkshistorie arbejder et bredt politisk flertal nu målrettet på at sænke det generelle uddannelsesniveau.

Det sker på universiteterne, hvor der fra næste sommer skæres tusindvis af studiepladser væk, og hvor hver fjerde universitetsstuderende derudover står til at få skåret et år af deres uddannelse.

Unge risikerer at blive opdelt i A-og B-hold

Det sker på professionsuddannelserne, som regeringen også overvejer at afkorte betydeligt.

Og det sker på ungdomsuddannelserne, hvor regeringen varsler højere adgangskrav til gymnasiet, som vil afskære tusindvis af unge fra at komme ind, og en stor omkalfatring af de forskellige uddannelser.

Det vil opdele fremtidens unge i A-og B-hold – hvor gymnasiet og de længste videregående uddannelser i stigende grad forbeholdes dem, der kommer fra boglige hjem og bor i de større byer.

Det er vi imod.

Vores forslag kort fortalt

• Ensartede adgangskrav: 02 i adgangskrav til alle ungdomsuddannelser: Alle uddannelser er lige meget værd. Vi vil ikke have A og B hold.
  • Campus: Vi vil investere i flere campusdannelser, særligt udenfor de store byer, så de unge går ind ad den samme dør, fester sammen og kan gå hvor deres venner går uanset hvilken ungdomsuddannelse, de tager.
  • HF-erhverv: I stedet for at oprette endnu en ny og dyr ungdomsuddannelse, som det tager lang tid at få de unge til at have lyst til at gå på, vil vi bygge videre på det, der allerede virker, ved at lave flere erhvervsrettede spor på HF.
  • Højere kvalitet og lavere frafald på erhvervsuddannelserne: Vi vil give mulighed for et længere grundforløb, investere i gode værksteder og materialer, øge demokratisk engagement, studietur, fællesfester, flere undervisningstimer mm.
  • Gymnasier med høj kvalitet og mere individuel uddannelsesvejledning: Vi vil genindføre mere individuel uddannelsesvejledning i folkeskolen og nedlægge grundforløbet og genindføre de matematiske og sproglige studieretninger, så vi kan hæve fagligheden og styrke gode klassefællesskaber.

Læs hele udspillet - klik her.