Radikale Venstre glæder sig over pause i havneudvidelse

Radikale Venstre hilser med glæde beslutningen om at sætte havneudvidelsesprojektet på pause i en årrække.

Denne pause er afgørende for at sikre borgernes adgang til rekreativ natur og oplevelser, samtidig med at vi beskytter vores miljø og klima. Og det er vigtigt for Aarhusianerne, at de kan hvile i tryghed om, at der er tale om mere end en pause, men at vi fremover passer bedre på naturen og havmiljøet. Derfor opfordrer vi til, at dette hensyn altid tilgodeses når vi skaber forandringer i vores miljø.

Vi i Radikale Venstre mener, at beskyttelse af vores omgivelser ikke står i modsætning til udvikling, velstand og skabelse af arbejdspladser. Det er muligt at balancere disse hensyn ved at drive de kommunale selskaber på en fornuftig, effektiv og optimeret måde – og det vil vi fortsat arbejde for.

Vi har stillet flere forslag til optimering af de eksisterende havnearealer. Ved at effektivisere procedurer, IT-systemer og anskaffe nyt materiel på den nuværende havn, kan godshåndteringen øges markant uden at belaste Aarhusbugten.

"Fordi det er økonomisk-, miljø- og klimamæssigt ansvarligt at optimere de eksisterende havnearealer frem for at udvide ud i Aarhusbugten, så er denne løsning det oplagte valg for Aarhus og kommunerne omkring os. Samtidigt er det vigtigt for os, at en evt. fremtidig beslutning om en havneudvidelse må bero på en uvildig behovsanalyse," udtaler den Radikale byrådsgruppe.

Rabih Azad-Ahmad
Mahad Yussuf
Polly Dutschke
Metin Lindved Aydin