Sigrid Friis
EU

Styrk unges studiemuligheder i EU

Regeringens afkortning af uddannelser og SU gør det markant sværere for studerende at tage på studieophold i EU.
Vi har brug for det modsatte. Derfor er der brug for en plan B.

Radikale Venstre er stærkt bekymrede for fremtidens studieliv i Danmark og Europa. Regeringens hovedløse afkortning af de videregående uddannelser og SU’en risikerer at gøre det markant sværere for fremtidens unge at rejse ud og tage hele eller dele af deres uddannelse i Europa eller andre steder i verden.

Det er en kæmpe gevinst for Danmark, når vores studerende tager til udlandet og kommer hjem med ny viden og nye perspektiver på verden. Det skal vi have mere af. Ikke mindre.
Sigrid Friis, spidskandidat til Europa-Parlamentsvalget

Vi vil stoppe afkortninger af uddannelser og SU og investere nye midler i uddannelserne.

Samtidig vil vi kæmpe for, at unge i fremtiden får bedre muligheder for at kunne rejse grønt på tværs af Europa i forbindelse med studieophold og som dannelsesrejser, når de fylder 18 år.

Her er vores plan B

Stop afkortning af uddannelser og SU

• Drop afkortning af kandidatuddannelser og lukning af bacheloruddannelser
• Drop besparelser på SU’en og behold det ”fleksible” SU-år
• Investér i feedback, fordybelse, videreuddannelse hele livet, undervisning og udsyn på de videregående uddannelser. Skab bedre rammer for unges trivsel og gode studieliv.

Styrk unges grønne uddannelser

For at styrke uddannelsesmulighederne i Europa og gøre dem endnu mere bæredygtige, skal studerende, undervisere og praktikanter i Erasmus+-programmet kunne rejse gratis til og fra deres udvekslingsland, hvis de fravælger flyet og i stedet tager en grøn transportform som bus, tog eller samkørsel.

Læs hele udspillet her.